Do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Rozpoczynamy o 8 rano!!!

W dniach 05-07 maja br. grupa młodzieży z naszego miasta udała się na obchody  Dnia Młodych do Archidiecezji Bamberskiej. Wyjazd organizowany był przez parafię pw. NMP Królowej Świata przy wielkim wsparciu Prezydenta Miasta Stargard Rafała Zająca. Opiekunami byli katecheci z II Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Stargardzie: mgr Ewa Januszkiewicz i ks. mgr Marcin Miczkuła. W wyjeździe udział wzięli uczniowie stargardzkich szkół, także uczniowie naszego liceum: Jana Gujwan, Weronika Zdulska, Natalia Alama, Zuzanna Zaremska i Magdalena Fijałkowska.

Po zmaganiach z maturą z matematyki uczniowie i opiekunowie udali się na parking przy Stargardzkiej Kolegiacie, wsiedli do busa i ruszyli w podróż z Bożym błogosławieństwem. W drodze zatrzymaliśmy się w Mieście Lutra – Wittenberdze. Tam byliśmy przy kościele zamkowym, na którym Marcin Luter 500 lat temu wywiesił 95 tez. Fakt ten uważa się za początek reformacji. Dzięki temu można było przeprowadzić krótką lekcję historyczno-religijną ukazującą przebieg i znaczenie tego ruchu społeczno-religijnego w ówczesnym Kościele. Następnie udaliśmy się na spacer po mieście, oglądając ratusz, kościół farny, dom Marcina Lutra oraz dom Filipa Melanchtona. Po „wędrówce po czasie reformacji” udaliśmy się w dalszą drogę do Burg Feuerstein. Tam przywitał nas serdecznie dk. Burghard Farrenkopf, który podjął nas kolacją oraz wskazał nam miejsce, w którym mieszkaliśmy. Burg Fuerstein to miejscowość, w której znajduje się tylko jeden dom, mianowicie Archidiecezjalny Młodzieżowy Dom Rekolekcyjny, w którym zamieszkać może jednocześnie ponad 200 młodych ludzi. W domu tym oprócz grupy polskiej mieszkali jeszcze goście z Senegalu, którzy tak jak my, przybyli na Dzień Młodych. W sobotę, 06 maja, rano, udaliśmy się do kościoła przy naszym domu, aby modlitwą rozpocząć nowy dzień. Po porannej modlitwie posililiśmy się spożywając śniadanie. Te dwa poranne punkty musiały być dobrze wykonane, abyśmy mogli spokojnie uczestniczyć w obchodach Dnia Młodych. Z Burg Feuerstein udaliśmy się do Bazyliki Czternastu Wspomożycieli. Tam modliliśmy się  w miejscu, w którym objawił się Pan Jezus w otoczeniu czternastu świętych, których następnie nazwano czternastoma wspomożycielami. Bazylika jest najpiękniejszym przykładem europejskiego stylu rokoko. Po tej wizycie udaliśmy się do Coburga, w którym w tym roku odbywało się spotkanie młodych. Co roku wybierane jest inne miasto, a w tym roku wybór padł na Coburg nie przypadkowo, bowiem jest to 500 rocznica reformacji, a w 1530 roku przez kilka miesięcy na zamku coburskim przebywał Marcin Luter. Przed rozpoczęciem Dnia Młodych otrzymaliśmy książeczkę, w której opisany był przebieg spotkania oraz podane były teksty biblijne w języku niemieckim, francuskim i polskim. Spotkanie młodych rozpoczęło się modlitwą prowadzoną przez duszpasterza młodzieży ks. Detlefa Pötzl w kościele katolickim pw. św. Augustyna. Po powitaniu, w radosnej procesji, wyruszyliśmy na pieszą pielgrzymkę po Coburgu i okolicy. Pierwszą stacją modlitewną był zamek w Coburgu. Kolejną stacją było lotnisko, z którego udaliśmy się do kościoła ewangelickiego św. Maurycego. Stąd, po nabożeństwie ekumenicznym, w procesji liturgicznej przez centrum miasta udaliśmy się do kościoła pw. św. Augustyna. Mszy św. przewodniczył oraz homilię wygłosił ks. bp Herwig Gössl, biskup pomocniczy w Bambergu. Podziękowania na koniec Mszy św. złożył ks. Detlef. Po wspólnej modlitwie wszyscy udali się na posiłek. Wieczorem w kościele pw. św. Augustyna odbył się koncert dla młodzieży, który zakończył Archidiecezjalne Święto Młodych. Powracając do Burg Feuerstein udaliśmy się jeszcze do Bambergu, aby zobaczyć, jak wygląda to średniowieczne miasto, wpisane na listę zabytków Unesco. Polska grupa pozostała jeszcze na kolejny dzień. W niedzielę wraz z młodzieżą z Senegalu i Niemiec uczestniczyliśmy we Mszy św., której przewodniczył ks. Detlef. Umocnieni duchowo – po Mszy św. i fizycznie – po wspaniałym obiedzie, wyruszyliśmy do swoich domów.

Spotkanie to pozwoliło nie tylko na wspólną modlitwę. Tych młodych ludzi, którzy różnili się językiem, mentalnością, kolorem skóry połączyło coś najważniejszego – wiara, czyli Bóg i Kościół. To dzięki temu młodzi ludzie z różnych krajów zawiązali kontakty, ponieważ w oparciu o wiarę, swoje życie przeżywają w podobny sposób. Ponadto ci młodzi ludzie, którzy nie brali nigdy udziału w takim międzynarodowym spotkaniu musieli pokonać jeszcze jedną przeszkodę, a mianowicie barierę językową. Pomimo znajomości języka angielskiego i niemieckiego nigdy nie musieli tej bariery przekraczać, a w tym wypadku chcąc się porozumieć z drugą osobą musieli przezwyciężyć strach i wstyd przed tym, w jaki sposób oni dają sobie radę z obcym językiem. Pierwsze godziny były milczeniem i obserwacją, ale już pod koniec dnia zaczęły się dłuższe rozmowy, co więcej, zrozumiałe dla obu stron rozmówców. Kolejnym atutem tego wyjazdu był fakt, że uczniowie przeżyli niesamowitą lekcję historyczną. Mogli dotknąć miejsc związanych z Marcinem Lutrem i reformacją, a zdajemy sobie sprawę, że lekcje, w których uczniowie coś widzą lub czegoś doświadczają, są najcenniejsze. Będąc w Niemczech mieliśmy jeszcze jedną okazję, której nie zmarnowaliśmy – promowaliśmy nasze miasto Stargard, ukazując jego historię i piękno zabytków, a prze wszystkim naszej Stargardzkiej Kolegiaty. Otrzymaliśmy już zapewnienie od strony niemieckiej, że odwiedzą nasze miasto udając się w przyszłym roku na Dni Młodych do Goleniowa.

Podsumowując, najlepszym dowodem na to, że ten wyjazd był bardzo udany, była prośba młodzieży skierowana do katechetów podczas wysiadania z busa pod Stargardzką Kolegiatą: „Ale w przyszłym roku prosimy o nas pamiętać!”. Te słowa ukazują, że nasza młodzież nie tylko dużo widziała, ale przede wszystkim bardzo dużo przeżyła. My, jako katecheci dziękujemy Panu Bogu za ten piękny czas, a szczególnie za to, że w ten sposób mogliśmy się przyczynić do wielostronnego rozwoju tych młodych ludzi, którzy już za chwilę będą tworzyć i budować Polskę (a może kiedyś ktoś z nich te doświadczenia będzie wykorzystywał zasiadając w jakimś ministerstwie bądź urzędując na najwyższych stanowiskach państwowych? – niezbadane są wyroki Boskie).

Prezentacja II LO

Po termomodernizacji

link_prezentacja

Patronat

Szkoła jest objęta patronatem Wydziału Matematyczno - Fizycznego Uniwersytetu Szczecińskiego