Do góry
Dnia 16.03.2011 roku po raz kolejny grupą miłośników fizyki, całą „Grupą Patronacką" udaliśmy się z naszym opiekunem, nauczycielem fizyki i astronomii w naszej szkole, Panią Renatą Frąckowiak na Wydział Elektryczny ZUT-u. Najpierw mieliśmy możliwość uczestnictwa w wykładzie prowadzonym przez dr. inż. Marcina Hołuba pod tytułem : „Plazma- elektrotechnika w ochronie środowiska".
Dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy, m.in. czym jest plazma, co to jest plazma nietermiczna i jakie ma zastosowania do oczyszczania powietrza z odorantów, rozwinęliśmy termin BalticNet-PlasmaTec. Wielkim zaskoczeniem dla niektórych był fakt, że ponad 99 % materii we wszechświecie jest plazmą, oraz aby przejść z ciała stałego do plazmy trzeba kolejno – stopić ciało stałe na przykład lód, następnie powstałe ciało ciekłe musi ulec procesowi parowaniu, tak powstały gaz zostaje jonizowany i w ten sposób powstaje plazma. Pan profesor wspominał o technologii plazmy stosowanej w elektrotechnice, źródłach światła, przemyśle odzieżowym, inżynierii materiałowej, technologii drukarskiej, chemii w produkcji materiałów, ochronie środowiska, medycynie, optyce, przemyśle motoryzacyjnym, informatyce i przemyśle spożywczym. Co ciekawe termin BalticNet-PlasmaTec oznacza projekt, którego celem jest rozpowszechnianie w krajach nadbałtyckich wiedzy na temat możliwości stosowania technologii plazmowych do ochrony środowiska. Projekt ten szczególnie dotyczy oczyszczania gazów spalinowych i innych gazów odlotowych ze szkodliwych NO2, SO2 i lotnych związków organicznych oraz usuwania plam ropy z wody morskiej. Dalekosiężnym celem projektu jest uczynienie regionu Morza Bałtyckiego europejskim centrum pro-ekologicznych technologii plazmowych. Poszerzyliśmy również wiedzę na temat siarkowodoru (H2S). Dla ciekawostki przy stężeniu powyżej 1g/m3 siarkowodoru śmierć może nastąpić już w wyniku zaczerpnięcia jednego oddechu.
Po bardzo interesującej części teoretycznej całą naszą grupą wybraliśmy się do laboratorium, gdzie mogliśmy uczestniczyć w doświadczeniach dotyczących plazmy przedstawianych przez studentów tej uczelni. Zobaczyliśmy niewiarygodne i nieznane pokazy. Na własne oczy mogliśmy zaobserwować zaświecenie się żarówki plazmowej, która jedynie została zbliżona do plazmy. Woda do której został dodany atrament odbarwiła się pod wpływem plazmy. Zjawiska te mogliśmy oglądać z bliska z chętni wykonać je nawet samodzielnie.
{yoogallery src=[images/stories/artykul/zut/plazma] thumb=[rounded] width=[100] height=[75]}
Niezwykle to rozwija naszą umiejętność analizowania, wnioskowania, podjęcia próby formułowania reakcji przyczynowo- skutkowej. Samodzielność wykonywania doświadczeń pod okiem wyspecjalizowanych profesorów tego Wydziału powoduję zainteresowanie całej grupy w zajęciach oraz szybkie zapamiętywanie cennych informacji. Po każdym wykładzie czy też pokazie mamy możliwość zadawania pytań co pozwala nam na rozwianie wszelkich wątpliwości lub powtórzenie zgromadzonego materiału. Zazwyczaj pytania jednak dotyczą studiowania na ZUT-cie oraz możliwości pracy po ich ukończeniu. Doświadczeni pracownicy opowiadają nam co w dzisiejszych czasach i na rynku pracy jest bardziej opłacalne choć moim zdaniem należy robić to co się kocha i w czym człowiek się w całości spełnia.
To wspaniałe że akurat w naszej szkole jest możliwość współpracy z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym, bo dzięki temu uczniowie naprawdę mają możliwość poszerzania swojej wiedzy.
Karolina Podolak
kl. III „M"