Do góry
16.11.2011r. grupa „Zutowców” z naszego liceum wraz z opiekunem p. Renatą Frąckowiak, uczestniczyła w wykładzie pt. „Elektryczny samochód – pojazd przyszłości”, przeprowadzony przez dr inż. Marcina Wardacha.
Wykład składał się z wielu zagadnień. Jednak wszystkie dotyczyły samochodu elektrycznego. Dr inż. M. Wardach rozpoczął spotkanie od omówienia genezy i historii motoryzacji. Naszą uwagę przyciągnął rok 1899, kiedy to Ferdynand Porsche zaprezentował pierwszy samochód z napędem elektrycznym. Pierwsza fala zainteresowania tym pojazdem pojawiła się w latach 1890 – 1920, druga w latach 80. XX wieku, zaś trzecia – w roku 1990 i trwa do dziś. Następnie wykładowca przedstawił działanie pojazdów hybrydowych (HEV). Dowiedzieliśmy się, że posiadają one dwa połączone silniki: elektryczny i spalinowy. Znajdują się w jednym układzie napędowym i mogą pracować na przemian. Kiedy samochód rusza, działa tylko silnik elektryczny, gdy przyspiesza – silnik elektryczny i spalinowy. Dodatkowo czerpana jest moc z akumulatorów. Poznaliśmy również wszelkiego rodzaju kombinacje układów hybrydowych, m.in. kombinacje szeregowo-równoległe, czy kompleksowe.
Kolejnym elementem wykładu były rodzaje napędu w pojazdach elektrycznych. Kiedy mamy do czynienia z napędem spalinowym, źródłem energii jest paliwo. Natomiast baterie są źródłem napędu elektrycznego. Pojazd elektryczny może mieć również zasilanie ogniwem spalinowym, a mianowicie wodorem.
Zapoznano nas z kilkoma przedstawicielami samochodów elektrycznych, np. VOLVO C30BEV, o mocy 77,5kW, BMW ACTIVE – moc 125 kW, TESLA ROADSTEK – moc 185 kW, TESLA S – moc 248 kW. Największe wrażenie zrobił RIMAC CONCEPT ONE, który składa się z czterech, niezależnych silników elektrycznych po 200 kW. Jego maksymalna prędkość to 305 km/h. Następnie zaprezentowano ładowarki trójfazowe, które w ciągu 8 godzin nocnych może naładować akumulator do mocy 80 kW.
Na koniec dr inż. M. Wardach podsumował treść całego wykładu. Przedstawił zalety i wady samochodu elektrycznego. Do zalet należy przede wszystkim niski koszt przejazdu 100 km, który zazwyczaj zamyka się w kwocie od dwóch do ośmiu złotych. Natomiast wadą jest wysoka cena auta, długi czas ładowania akumulatora oraz okresowa i kosztowna ich wymiana.
Podsumowując, nasze popołudnie spędzone na ZUT było bardzo owocne. Poszerzyło naszą wiedzę o działaniu i funkcjonowaniu samochodu elektrycznego. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z jego istnienia, a przecież staje się on źródłem naszej przyszłości.
Uczniowie naszego liceum, dzięki uczestnictwu w wykładach i zaangażowaniu nauczycielki fizyki, maja możliwość zdobywania nowej wiedzy w różnych dziedzinach życia. W tym przypadku był to samochód elektryczny, który z pewnością zostanie wykorzystany przez ludzkość w przyszłości.
Karolina Zioła z klasy I c